dijous, 24 de gener del 2013

PER QUÈ FEM PROJECTES DE TREBALL?


Un projecte de treball no són només una sèrie de fitxes, són tota una sèrie d’activitats i procediments que partixen d’una actitud de treball on allò que importa és que els xiquets siguen els protagonistes del seu propi aprenentatge. Un projecte de treball no es tracta d’oblidar-nos dels llibres de text, sinó en seleccionar les ferramentes més adequades per a que els xiquets estiguin motivats. Amb ells, s’intenta que els alumnes s’acostin al saber globalitzat i holístic, aquell que connecta l’escola amb el món, a través d’una xarxa de conceptes i estratègies que els faciliten la interpretació, no només de l’entorn físic, sinó també de l’entorn social, cultural i humà. La riquesa dels projectes no ve donada tant per la quantitat de continguts, com per la qualitat de les interaccions i comunicació que s’estableix en una situació d’aprenentatge, per les anècdotes personals que compartim, per la vivacitat i dinamisme del dia a dia en l’aula.

Es fuig de de l’acumulació lineal de coneixements per a entrar en un espai d’interrelacions entre els sabers i els llenguatges. En aquest procés globalitzador no es tracta de sumar matèries, ni de partir d’un enfocament multidisciplinar on l’adult és el responsable d’establir les connexions entre els diferents continguts, sinó de possibilitar que els alumnes establisquen relacions entre els seus coneixements i integrar-ne de nous; tot açò gaudint de tot el procés, esforçant-se

Els alumnes aborden una temàtica determinada a partir dels seus coneixements previs, i de les hipòtesis, ja siguin vertaderes, falses o incompletes que van establint i verificant mentre transcorre el treball.

Cada projecte de treball és únic, diferent del que es pot donar en les classes del costat, perquè cada xiquet té unes idees prèvies, aporta coses diferents respecte a cada tema, fa unes hipòtesis diferents... No obstant, els projectes tenen una estructura similiar:  

1. Elecció del tema d'estudi: Este potser serà un dels moments més importants, on es posa en joc "la nostra mirada atenta" i "el nostre canvi d'actitud". Com sabem el que els interessa? Com l'abordem amb els xiquets/es?

2.- Què sabem i què hem de saber? En este moment és quan arrepleguem les idees prèvies sobre el projecte que s'ha triat, verbalitzant coses com: "jo es que hi havia una princesa a Egipte que es banyava en llet de burra" o "les bruixes no poden tindre novio perquè tenen una berruga al nas a muntó grossa”, etc.

3.- Comunicació i arreplega de les idees prèvies: En les assemblees, treballem les idees prèvies dels xiquets/es, perquè són estes les que ens donen les pistes per a saber què és allò que volen aprendre?

4.- Busca de fonts de documentació: En esta fase existirà una gran implicació de les famílies, de tot el personal que treballa en el centre i dels xiquets/es. Volem buscar respostes i informació sobretot allò que ens interessa i que hem concretat en l’apartat anterior.

5.- Organització del treball: Este és el moment en què el mestre o mestra, junt amb els xiquets/es, planifiquen, pensen, decidixen i organitzen, establint un pla d'acció conjunt i una meta final; canalitzant els llits de la investigació;  planificant objectius, que donen resposta a les preguntes realitzades, sabent que estos, no són ni únics, ni definitius, ja que la "obertura de la investigació", pot emportar-nos a terrenys que encara no podem saber; fent una planificació dels distints tipus d'agrupament (individual, xicotet i gran grup); organitzant i seqüenciant activitats: tallers, eixides, visites d'experts, en definitiva planificant el procés de busca; orientant l'avaluació a través del disseny de distints instruments, registres, quadern d'aula, anecdotari etc.

6.- Desenvolupament de propostes: A l'hora de desenvolupar les propostes, estes seran variades, diverses i motivadores per als xiquets/es, respectaran els seus ritmes individuals i atendran a la diversitat, donant oportunitats a tots els alumnes per igual, siga quals siguen les seues característiques, maduresa etc. Aquelles propostes que sorgisquen dels xiquets/es, sempre seran les més gratificants, ja que els fa "convertir en realitat allò que han imaginat". Per exemple, els xiquets van plantejar com es podria construir un coet i vam portar tot tipus de material fins que finalment el vam ver amb cartró i papel de seda i cel·lofana.

I deprés de tot aquest rotllo, vos adjunte algunes cosetes del nostre projecte anterior, al voltant dels bebés. 




Ací estem fent una farineta per a bebés.  



 Aquesta és una fitxa al voltant de les ecografies que van dur molts xiquets.  
 Amb aquest taulell juguem al taller de matemàtiques a contar, fins al 6 i, ara a sumar dos daus.  




Aquest és el mapa conceptual del projecte.  


Els pares de Lucas ens van dur un llibre molt interessant on s'explicava molt bé i de forma molt científica la concepció d'un bebé.  


Suc de taronja, plàtan, pera i galetes... Irrestible!




2 comentaris:

  1. Que divertit ens va pareixer a molts pares escoltar com els nostres fills ens explicaven com es feien els bebes, una cosa semblant a quan nosaltres erem petits jajaja!

    ResponElimina
  2. Este curso, le ha encantado a Lucas, en este clase, ya que había aprendido mucho con ese libro antes del nacimiento de su hermanito, y se ve con eso que ha entendido mucho de lo que es un bebe, un ser humano al nacer, y la responsabiladad de estar hermano mayor.

    ResponElimina