diumenge, 15 de setembre del 2013

Números signifactius: passem llista

Des de ben menuts els xiquets i xiquetes tenen una relació directa amb els números. Mitjançant les cançons, quan celebren l'aniversari i assenyalen els anys amb els dits, quan compten coses... s'estan introduïnt des de bebés en el món numéric. Pero aquestos números no són abstractes, no són percebuts de forma aïllada; al darrere d'ells hi ha sentiments, fets i coses amb les quals es poden sentir identificats. Al segon cicle d'Educació Infantil, encara podem crear números significatius a l'hora que aprenen matemàtiques de forma quasi natural i sense donar-se compte de la lliçó. Ixes lliçons, sessions o activitats poden ser les més importants que es donen a aquestes edats.

Com a exemple, a l'hora de conèixer els números naturals i assignar-los l'ordre ascendent, resulta molt útil una rutina diària com la de passar llista.

Aquest any tenim a la classe una llista amb totes les persones que hi som. El curs passat l'ordre a l'hora de fer-ho era aleatori i el protagonista el podia canviar tots els dies. Però ara m'interessava que la possició de cadascú en la llista fòra invariable per que cadascú es vinculara a un número i coneguera, no només el seu, sinó també els dels seus companys. Aquesta ordenació no ha estat arbitrària. Ells han decidit el primer dia, després d'una plutja d'idees i una posterior votació, el criteri per a establir l'ordre. Finalment vam quedar en què l'ordre seria de més baixet a més alt (amb la qual cosa Aitana és la primera i jo sóc l'últim de la llista). D'aquesta manera aquest ordre té sentit.

Fixeu-vos com d'important és açò que amb el treball que els xiquets estan tots el dies, entre d'altres coses: aprenent a comptar de forma oral; familiarizant-se amb les quantitats; coneixent grafies numériques, fent correspondències quantitat-número... I tot açò si no compteu amb el fet què després de passar llista comptem els xiquets i xiquetes que han faltat i els sumen. Per al següent trimestre, sumarem també els xiquets i les xiquetes què sí estan presents a l'aula i d'aquesta manera, descomposarem el número resultant del conteig. Però per a arribar a ixe moment encara hem de fer camí...

I a més, crec que la granja m'ha quedat bonica!

El molí de la dreta és per a les xiquetes i el graner de l'esquerra és per als xiquets. 

Tot en la meva classe té un sentit pedagògic i, si ho té, se'l troba un ràpidament.

1 comentari:

  1. Cada vegada en impresiones més, hi ha que veure de quina forma tant divertida aprenen els xiquets.
    I la granja està molt bé

    ResponElimina